Content / Copywriting

Inom vår bransch gillar man att slänga sig med coola ord och fraser. Men vi försöker hålla vårt språk så att alla ska förstå. För oss innebär alltså content- och copywriting helt enkelt textskapande. Text är något vi brinner för och att skapa innehåll som engagerar och får läsaren att stanna upp är en utmaning vi gärna tar oss an.

Men är det samma sak att skriva texter för webb som det är för tryckt media? Nej det är det inte, och här är det många som går bort sig. Vi har kompetensen att skapa texter för såväl digitalmedia som tryckt. Allt från kortare inlägg i sociala medier till längre artiklar och reportage.

copywriting

Har du skrivkramp? Låt oss hjälpa till!

Att skriva bra texter kan vara en utmaning. Med vår bakgrund inom produktion, projekt och utveckling har vi en bra förståelse för hur processer och tillverkning går till. Detta är en av fördelarna med att välja oss framför en ”vanlig” kommunikationsbyrå. Vi har nämligen jobbat på andra sidan och har en förståelse för hur det funkar. Att vi sen är språknördar och språkpoliser som titulerar oss som textskapare säger nog allt.

Här är ett axplock av de tjänster inom copy & content som vi erbjuder:

  • Inlägg till sociala medier
  • Webbcopy – texter till hemsidor
  • SEO-anpassade texter
  • Kampanjcopy
  • Copy till nyhetsbrev
  • Korrekturläsning
  • Engelsk copy

Copy eller content?

Ja vad är egentligen skillnaden på copy och content? Copy är text vars syfte är att få din målgrupp att vilja läsa vidare och utföra en handling. Den ska väcka intresse och sälja in dina idéer, produkter eller tjänster. Ofta handlar copy om kortare texter med ett kort koncist innehåll. Det kan till exempel vara en klickbar annons, ämnesraden i ett nyhetsbrev. Medan content istället handlar om själva innehållet. Det är här du bygger förtroende till din målgrupp genom att visa att du är expert inom ditt område. Här presenterar du fakta, kunskap, delar med dig av tips och trix. Du bygger relationer till din målgrupp så det blir en återkommande besökare, kund som värdesätter ditt varumärke. För att sammanfatta och ge några exempel. Se copyn som inkastaren i dörren och content som den upplevelse du får inne på restaurangen. Pratar vi nyhetsbrev så är copyn den ämnesrad/rubrik som gör att du vill klicka dig vidare för att läsa mer, medans content är det innehåll du får när du väl klickat dig vidare.

Copy eller content?

Ja vad är egentligen skillnaden på copy och content? Copy är text vars syfte är att få din målgrupp att vilja läsa vidare och utföra en handling. Den ska väcka intresse och sälja in dina idéer, produkter eller tjänster. Ofta handlar copy om kortare texter med ett kort koncist innehåll. Det kan till exempel vara en klickbar annons, ämnesraden i ett nyhetsbrev. Medan content istället handlar om själva innehållet. Det är här du bygger förtroende till din målgrupp genom att visa att du är expert inom ditt område. Här presenterar du fakta, kunskap, delar med dig av tips och trix. Du bygger relationer till din målgrupp så det blir en återkommande besökare, kund som värdesätter ditt varumärke. För att sammanfatta och ge några exempel. Se copyn som inkastaren i dörren och content som den upplevelse du får inne på restaurangen. Pratar vi nyhetsbrev så är copyn den ämnesrad/rubrik som gör att du vill klicka dig vidare för att läsa mer, medans content är det innehåll du får när du väl klickat dig vidare.

Referenskunder

Asset 4new
Asset 9
Asset 8
Asset 6
Asset 7
Asset 3