Vi får ofta höra att det råder förvirring om vilka bildstorlekar som gäller för olika sociala medieplattformar. Om du använder dig av felaktiga bildstorlekar kan dina bilder bli pixliga, beskurna, utdragna eller snedvridna, vilket kan minska uppmärksamheten på ditt innehåll.
Vi ger dig en enkel guide som visar vilka bildstorlekar du bör använda dig av på Instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube och TikTok.
Varför ska vi anpassa bildstorlekarna utefter olika sociala medieplattformar?
Att använda rätt bildstorlek på sociala medier är viktigt av flera skäl. För det första handlar det om att se till att dina bilder visas på bästa möjliga sätt på varje plattform, eftersom olika plattformar har olika specifikationer för hur bilder visas. För det andra kan rätt storlek på dina bilder påverka hur mycket engagemang du får från din publik.
Bildstorlekar på Instagram
Profilbild – 180 x 180 px (1:1) – Blir en cirkelform när du har laddat upp din bild.
Bild eller videor i flödet (maxstorlek är 1080 px, allt annat som är större beskärs bort):
Kvadratisk bild i flödet – 1080 x 1080 px (1:1)
Liggande bild i flödet – 1080 x 608 px (1.91:1)
Stående bild i flödet – 1080 x 1350 px (4:5)
Bild i story (gäller även för Reels och Live-sändningar) – 1080 x 1920 px (16:9)
Bildstorlekar på LinkedIn
1. Företagsprofil på LinkedIn
Profilbild – 300 x 300 px (1:1)
Omslagsbild – 1128 x 191 px
Bild i flödet – 1080 x 1080 px eller 1200 x 628 px (Vi rekommenderar 1080 x 1080 px)
Omslagsbild för evenemang – 1776 x 444 px
2. Privat profil på LinkedIn
Profilbild – 400 x 400 px (1:1) – Blir en cirkelform när du har laddat upp din bild.
Omslagsbild på LinkedIn – 1584 x 396 px
Bild i flödet – 1080 x 1080 px eller 1200 x 628 px (Vi rekommenderar 1080 x 1080 px)
Bildstorlekar på Facebook
Profilbild – 300 x 300 px (1:1) – Blir en cirkelform när du har laddat upp din bild.
Omslagsbild – 820 x 360 px. Din omslagsbild visas i 820 x 360 px på stationära datorer och 640 x 360 px på smartphones. Vi rekommenderar att du placerar ditt budskap i mitten av omslagsbilden, så att din information syns oavsett vilket enhet din användare använder.
Omslagsbild för evenemang – 1920 x 1080 px (ca 2:1)
Bild i flödet:
Liggande bild i flödet – 1200 x 628 px (16:9)
Kvadratisk bild i flödet – 1080 x 1080 px (1:1)
*Om du placerar en logotyp eller en text på din profilbild/omslagsbild får du bättre kvalité om du använder dig av en PNG-fil.
Bildstorlekar på YouTube
Profilbild – 800 x 800 px (1:1) – blir en cirkelform när du har laddat upp din bild.
Omslagsbild på YouTube – 2560 x 1440 px (OBS, minsta säkra yta för text och logotyper 1546 x 423 px)
Thumbnail på YouTube – 1280 x 720 px
Bildstorlekar på TikTok
Profilbild – 150 x 150 px (1:1)
Video i flödet – 1080 x 1920 px (16:9). Samtliga videos visas vertikalt och därför bör du lämna 150 px i toppen och botten, samt 64 px på sidorna fria från text eller annat innehåll eftersom det läggs på användarnamn, gilla-knapp och kommentarer på dessa ytor.
Sammanfattningsvis
Avslutningsvis, är det viktigt att tänka på att använda rätt bildstorlek och format på sociala medier eftersom det kan bidra till att förbättra ditt varumärkes image. Genom att använda bilder som är optimerade för varje plattform kan du visa din publik att du bryr dig om smådetaljer och är professionell i ditt sätt att kommunicera.
Vi hoppas att du kan få användning av vår guide ovan och att det kan hjälpa dig att skapa innehåll på ett snyggt och tilltalande sätt i dina sociala medier.