Bygg ett starkt varumärke på sociala medier

Bygg ett starkt varumärke på sociala medier

Ja…. det är en fråga som många ställer sig.

För att bygga ett starkt varumärke är det otroligt viktigt att skapa innehåll i sociala medier som ger effekt. Vi vet att detta kan vara otroligt tidskrävande som kräver att du har kontinuitet på sociala medier och innehåll som tilltalar din målgrupp.

För det är faktiskt så att vi måste börja arbeta mer frekvent med sociala medier för att bygga ett starkt varumärke, skapa kännedom och fördjupa relationen med våra kunder.

Vi vill självklart dela med oss av några tips på hur just du kan bygga ett starkare varumärke i sociala medier.

 

Vad är syftet med ditt varumärke?

För att kommunicera utåt behöver du först och främst ha en förståelse för ditt eget varumärke och vad det faktiskt står för. Ta dig en funderare och tänk på ditt bolags mission, vision, kärnvärden och värderingar, ställ dig själv frågan ”vad står mitt varumärke för?”. När du har svarat på dessa frågor blir det mycket lättare för dig att veta hur och vad du ska kommunicera på sociala medier.

 

Välj rätt plattform(ar)

Avsätt tid för att analysera och kartlägg var din målgrupp finns och se till att rikta dina budskap till rätt personer vid rätt tillfälle. Tänk även på resurserna i ditt bolag och se till att tiden finns till för att driva plattformarna på ett bra sätt. Här är det viktigt med kvalité framför kvantitet och se endast till att använd plattformar där din målgrupp finns.

 

Tänk på varumärkets tonalitet

Var mänsklig och ha en tydlig tonalitet. Tänk på att det är människor du faktiskt talar till och inga robotar. Skapa ett anpassat språk utefter målgrupp och kanalval, vilket kommer få ditt varumärke att sticka ut i mängden.

 

Publicera kontinuerligt

För att bygga ett förtroende och en relation till din målgrupp är det viktigt att du arbetar kontinuerligt med dina sociala medier. Publicera inte ett inlägg i månaden, se i stället till att skapa en tydlig plan för hur du ska publicera innehåll varje vecka. Vi rekommenderar att du gör detta en månad i förväg. Visa att ditt varumärke har en aktiv närvaro på sociala medier.

 

Använd dig av visuellt material

Du vet väl om att du bara har 3–4 sekunder på dig att fånga publikens uppmärksamhet? Därför är det viktigt att du får din besökare att stanna upp och läsa vidare. Vi rekommenderar att du använder dig mer av det visuella, vilket också är ett effektivt sätt att nå ut med ditt budskap. Det är faktiskt bevisat att video ger större engagemang än ett inlägg som enbart innehåller text.

 

Skapa personligt och engagerande innehåll

Idag har det blivit allt viktigare att visa upp mer av varumärkets personlighet. Visa upp mer av personerna bakom varumärket, dela med dig av bolagets vardag och på så sätt skapa engagerande och inkluderande innehåll.

 

Var proaktiv och omvärldsanalysera

Våga vara proaktiv och lyssna på vad som händer i din bransch. Det finns mycket du kan dra nytta av och skapa innehållsrikt material kring.

 

Utvärdera dina insatser i sociala medier

Sist men absolut inte minst. Se till att utvärdera dina insatser i sociala medier! Vilka inlägg var det som faktiskt funkade bäst? Vilken tid på dygnet är bästa tiden för publicering? Vilken dag är mina följare som mest aktiva på sociala medier? Vilket typ av innehåll engagerar mest? Det är inte förens du utvärderar dina insatser som du kan se vad som funkar bäst för din målgrupp och om du skapar innehåll som tilltalar din målgrupp.

 

Behöver du hjälp?

Känner du att ditt bolag inte har tillräckligt med resurser för att öka er närvaro i sociala medier och skapa ett starkare varumärke?

Du kan vara lugn, kontakta oss på Wordcloud så hjälper vi er att ta nästa steg på resan mot ett starkare varumärke i sociala medier.