Hur fungerar #hashtags?

Hur fungerar #hashtags?

Ska man använda sig av hashtags eller inte?

Detta är en fråga som är väldigt tudelad. Vissa menar på att hashtags är överflödiga och att det bara framstår som spam och sälj. Medan andra tycker att hashtags är ett effektivt sätt för att få spridning och ett högre engagemang på sina inlägg. Vi på Wordcloud tycker definitivt att hashtags är något som alla bör använda sig av. Men såklart finns det vissa saker du bör tänka på när du använder dig av hashtags.

 

Men först måste vi reda ut vad en hashtag faktiskt är.

En hashtag liknas vid #-tecknet och är ett tecken som automatiskt blir klickbart när #-symbolen placeras framför ett ord. När du klickar på detta ord kommer alla inlägg som har använt samma hashtag att dyka upp på den plattform där du befinner dig. Hashtagen kan även fungera som ett sökord när du söker efter innehåll på olika plattformar.

Man kan säga att hashtags är ett sätt att sortera inlägg på sociala medier efter olika ämnen/kategorier. När du till exempel lägger upp en bild på en handmålad tavla och hashtaggar den med #handmåladtavla, kommer din bild att synas när någon söker på just den hashtagen. Bra va? Ett effektivt sätt att nå ut till fler kunder och nya följare.

Idag är det även vanligt att folk följer utvalda hashtags, precis så som vi följer andra konton. Så det är inte helt omöjligt att du använder dig av hashtags som din målgrupp följer, vilket gör att de kommer se ditt inlägg trots att de inte följer just ditt konto.

 

Men vilka hashtags ska jag använda?

Det finns inget rätt eller fel men däremot är det viktigt att tänka på att hashtaggarna ska fungera tillsammans med ditt varumärke. Det är också viktigt att du sätter dig in i målgruppens perspektiv och lär dig vilka hashtags de använder. He he, ja vi vet att vi tjatar om detta jämt, men det är oerhört viktigt. För om du inte känner din målgrupp tillräckligt väl, vet du inte vad du ska kommunicera och då blir ditt budskap spretigt och otydligt.

Vårt tips är att inte krångla till det för mycket utan försök håll det på en enkel nivå för att få bra spridning på dina hashtags. Fundera på vilka affärsområden ditt företag verkar i och försök ta fram relevanta hashtags utifrån det. Och självklart så behöver du tänka på vad för typ av bild som du använder till dina inlägg, och skapa relevanta hashtags som passar till bilden.

Däremot är det viktigt att tänka på att inte använda för många hashtags när du skapar ett inlägg. Använd hellre färre och bra hashtags som faktiskt representerar det som inlägget handlar om och som speglar ditt varumärke.

 

Hur ska man använda hashtags på bästa sätt?

# Kolla upp vilka hashtags som dina konkurrenter använder sig av och bli inspirerad.

# Skapa en unik hashtag till ditt företag. Detta är ett utmärkt sätt för att få dina kunder att bli inspirerade och förhoppningsvis ladda upp egna bilder under din hashtag. Tänk bara på att den ska vara unik och inkludera ditt varumärkesnamn.

# Samla ihop 20–30 hashtags som är indelade i olika kategorier och se till att de passar till ditt varumärke. Det kan vara varumärkes-hashtags, bransch- hashtags och geografiska- hashtags. Var kreativ och testa dig fram. När du har skapat en plan på vilka hashtags som är relevanta för dig kan du variera mellan dem när du publicerar dina inlägg, och på så sätt behöver du inte använda olika hashtags hela tiden.

# Se till att ha ett öppet konto (på Instagram) så att du inte är privat när du använder dig av hashtags. Om du har ett slutet konto så kan ingen utanför ditt nätverk hitta till ditt konto när de klickar på en hashtags som du använder dig av.

# Som vi tidigare har sagt, använd inte för många hashtags för det kan uppfattas som spam eller sälj. Vi rekommenderar att du använder fyra till tio hashtags, beroende på kanalval.

 

Så man ska alltså använda hashtags?

Svaret är JA. Men bara om du vet HUR du ska använda dem. Om du använder hashtags på fel sätt kan det ge mer skada än vad det ger nytta. Om en person söker efter en specifik hashtag och får fram ett inlägg som inte alls har någon koppling till hashtagen kommer det skapa irritation. Vi kan ju bara se till oss själva och hur vi hade reagerat om vi sökte på något speciellt men får upp något helt annat som inte har med saken att göra. Så tänk på att använda relevanta hashtags som passar till ditt innehåll.

 

Användning av hashtags på sociala medier.

Idag finns det flera plattformar som vi använder oss av för att kommunicera med varandra. Men hur många hashtags ska man använda på respektive kanal?

 

  • Instagram

Instagram är en kanal där allra flest söker på hashtags. På Instagram är det tillåtet att ha upp till 30 stycken # i en caption. Däremot finns det inget som säger att du måste ha 30 stycken hashtags, utan återigen är det viktigt att du tänker på att använda relevanta hashtags som baseras på inläggets innehåll.

 

  • Facebook

Facebook är en plattform där väldigt få söker på hashtags, eller egentligen ingen alls, så här gör de egentligen ingen större nytta. Självklart kan du använda det ändå, men då är syftet framför allt för att skapa igenkänning och bygga ditt varumärke.

 

  • LinkedIn

Vi börjar se mer och mer hashtags på LinkedIn. På plattformen bör man begränsa antalet hashtags och använda sig av 3–4 stycken. LinkedIn är snarare en plattform för nätverkande där man fokuserar på själva innehållet snarare än hashtags.

 

För att sammanfatta kort…..

Var alltid konsekvent, tänk strategiskt och spana in vilka hashtags som dina konkurrenter använder sig av. Följ gärna andra hashtags på plattformarna och skapa en interaktion med användarna som använder dem. VI lovar dig att det kommer gynna dig i slutändan. Det viktigaste är att du börjar med att hitta relevanta hashtags och anpassar dem efter varje inlägg du gör. Börja redan idag och se till att få in som rutin att använda hashtags varje gång du publicerar ett inlägg.

 

Nu är det bara att börja skapa relevanta hashtags och ge dig ut i hashtagsdjungeln.

Lycka till! 😊

#wordcloud #socialamedier #hashtags #kommunikationsbyrå #kommunikationskonsulter #värnamo