SEO – vad är det?

SEO – vad är det?

Vad är egentligen SEO?

SEO betyder Search Engine Optimization (sökmotoroptimering) och handlar om att anpassa digitala texter och hemsidor så att sökmotorer, som exempelvis Google, väljer att lyfta fram just din webbplats. Genom att arbeta med SEO är det lättare att nå personer som söker på ett specifikt sökord, eftersom de hemsidor som har arbetat med det får en högre placering i sökmotorernas sökresultat.

Äger du till exempel en frisörsalong i Göteborg vill du ju väldigt gärna att de personer som söker på ”frisör Göteborg” ska hitta till din hemsida. Sökmotorerna favoriserar de hemsidor som har arbetat med SEO, eftersom deras texter är noggrant bearbetade. De har använt ordval som ligger i topp bland sökorden som förknippas med till exempelvis ”frisör” och ”Göteborg”.

SEO skiljer sig från annonsering (till exempel sökordsannonsering) eller sponsrade länkar på så sätt att det endast handlar om att arbeta organiskt. Det kostar alltså inget, såvida du inte tar in en SEO-konsult till hjälp. Alla slags webbtexter, från rubriker till brödtexter, har stor relevans för att nå höga organiska resultat när det gäller att nå personer och konvertera dem till kunder.

… men varför behöver man SEO?

Ja, vilka är egentligen fördelarna med att använda SEO? Varför är det så viktigt?

Först och främst är SEO den metod som är mest mätbar, i förhållande till traditionell marknadsföring. Det är också ett enkelt sätt att skapa stora effekter som kan ge resultat i flera år framåt. På så sätt är det en långvarig investering som kan bidra till att fler potentiella kunder hittar din hemsida. För varje ny person som hittar just din webbplats har du möjlighet att konvertera dem till kunder.

Om texterna på din hemsida är sökoptimerade kan du lättare nå de kunder som faktiskt är intresserade av det du har att erbjuda. Det är ju egentligen ganska enkelt. Om din business är en av de första som dyker upp när man söker på ett ord som hör ihop med din genre når du ju verkligen de personer som letar efter det du säljer.

Du kan alltså på ett kort ögonblick nå potentiella kunder som just där och då letar efter det du har att erbjuda. Detta kan i bästa fall leda till att denna besökare konverteras till en kund, det vill säga personen gör det du vill att den ska göra – vare sig det handlar om att köpa din produkt, signa upp sig på ditt nyhetsbrev eller anställa dig som konsult.

För att kort sammanfatta är SEO bra av många anledningar. Här är några exempel:

  • Det får din hemsida att rankas högt upp i sökmotorerna och ger därför en möjlighet att synas mer.
  • Du når de personer som faktiskt är intresserade av det du har att erbjuda, och de kan därför enklare konverteras till kunder.
  • Det är en lönsam investering eftersom SEO handlar om ett långvarigt organiskt arbete. Din hemsida kan rankas högt under en lång tid trots att du inte behöver betala för det, som till exempel vid en sökordsannonsering.
  • Enkelt att mäta resultat, till exempel hur många besökare som når din sida genom ett specifikt sökord – och hur många av dessa som faktiskt konverteras till kunder.

Ibland kan det vara krångligt med alla ord som finns inom ämnet. Här nedan har vi skrivit ihop en kort ordlista som kanske kan hjälpa dig att förstå lite bättre.

Ordlista för SEO:

AdWords: De olika annonser som syns på Googles sökresultat. Du väljer själv vilka sökord du vill annonsera för, och annonsen blir dyrare om det är större konkurrens på ett specifikt sökord.

ALT-text: Detta är en text som är till för att beskriva en bild för synskadade – men även för Google. Genom att beskriva för Google vad som syns i bilden har du lättare att rankas högt bland bildsökningar.

Ankartext: Den text som står på själva länken, det ord som du vill ska användas för att länka till något.

Externa länkar: En länk som för läsaren vidare till något utanför din egen hemsida.

H1, H2, H3: Namn på rubriker och underrubriker på dina texter på hemsidan, som används för att märka texten i HTML och gillas av Google.

Interna länkar: En länk inom din egen sajt, kanske till en annan undersida på din hemsida.

Konvertering: När en besökare gör det du vill att den ska göra, till exempel köper din produkt eller klickar på din annons. Konverteras från besökare till kund.

Konverteringsgrad: Din konverteringsgrad får du fram om du delar antalet kunder med antalet besökare. Du kan räkna ut hur mycket varje besökare, som hittar din hemsida via ett specifikt sökord, är värd i rena pengar.

Long tail: Direktöversatt betyder det ”en lång svans”, och står för en längre fras som används som sökord, till exempel ”spahotell i Falkenberg”.

Metabeskrivning: En text som beskriver vad som finns på hemsidan, och som ofta syns i sökresultatet på Google. Om du inte själv väljer din metabeskrivning kommer Google att välja de första meningarna som syns på din hemsida.

Organiska sökresultat: De sökresultat som inte är betalda annonser. Man vill gärna rankas högt i dessa sökresultat genom att använda sig av noggrant SEO-arbete.

Ranka: Man pratar ofta om att man vill bli rankad högt på Google, och det betyder helt enkelt att din hemsida är bland de första som dyker upp bland sökresultaten. Hamnar du högt upp är det större chans att någon klickar sin in på just din hemsida.

Sökord: Det som man skriver i sökfönstret på en sökmotor – kan handla om både enskilda ord men också längre fraser.

Sökmotorannonsering: Att betala för att annonsera i sökmotorer och hamna högt upp bland sökresultaten för vissa specifika sökord.

Sökresultat: De hemsidor som dyker upp när du söker på en sökmotor, till exempel Google.

URL: Ordet står för Uniform Resource Locator och betyder kort och gott webbadress.

Skulle du vilja ha professionell hjälp med SEO för ditt företag? Vi på Wordcloud har både kunskap och erfarenhet av SEO. Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!