Ja du läste rätt.
Om cirka åtta månader försvinner statistikverktyget Google Universal Analytics och ersätts av Google Analytics 4, eller GA4.
Så om du använder dig av Googles statistikprogram idag och inte har uppdaterat till GA4 innan den första juli 2023, så kommer all din historiska data att försvinna.
Vi på Wordcloud har samlat allt du behöver veta om GA4 och hur du förbereder för dig inför övergången.
Men varför inför egentligen Google en ny version?
Det finns flera olika anledningar…
En av anledningarna är att säkerheten och GDPR-lagen har varit problematisk för Google och deras europeiska målgrupp. På grund av detta vill Google istället kunna erbjuda sina kunder ett analytiskt verktyg som inte sparar några IP-adresser och som är anpassat utefter den europeiska lagen.
En annan anledning är att Google Universal Analytics har varit ett begränsat verktyg som har gjort det svårt att spåra en användare som använder olika appar och webbsidor samtidigt. Men med GA4 kommer vi kunna få en bättre bild av hela kundresan eftersom GA4 samlar in data från både webbplatser och appar, som samlas i ett och samma fönster. Tidigare har man fått växla mellan olika Googleverktyg för att kunna ta del av denna typ av information, men i GA4 förenklas processen och allt finns på ett ställe.
Vilka är de största skillnaderna mellan Google Universal Analytics och GA4?
En av de största skillnaderna är att Google Analytics går från att vara sessionsbaserat till att bli eventbaserat. Google Universal Analytics som vi är bekanta med idag är sessionsbaserat, vilket innebär att man mäter användarinteraktioner som sker inom en viss tidsram och där data samlas in genom sessioner, sidvisningar eller träffar. I GA4 kommer en sidvisning istället att räknas som ett event, vilket betyder att alla interaktioner som användarna gör räknas som olika events (händelser). Detta innebär i stora drag att du kan spåra i princip allt som händer på din webbplats eller i din app. En händelse är något du personligen kan ställa in och det kan exempelvis vara klick på din sida, en sidvisning eller ett köp. GA4 kommer därför inte bara vara en uppdatering av Google Universal Analytics, utan det kan klassas som ett helt nytt verktyg som bygger på eventbaserade data.
En annan skillnad i GA4 är verktygets utseende. När man loggar in i GA4 möts man av en ny struktur med nya funktioner och verktyget upplevs mer modernt och organiserat.
I det stora hela kan vi konstatera att GA4 är byggt på ett helt annat sätt än vad Google Universal Analytics är. Självklart kommer GA4 ge oss fler möjligheter, men samtidigt kommer det att bli mer komplicerat, eftersom det inte kan klassas som en expandering av det befintliga verktyget som finns idag, utan istället blir ett helt nytt system som vi får lära oss att hantera.
Vad bör du som använder dig av Google Universal Analytics tänka på innan övergången sker till GA4?
Vi rekommenderar starkt att man som företag – oavsett affärsmål, implementerar den nya versionen i god tid innan övergången sker till GA4. För det första så är det bra att lära sig verktyget och bli bekant med det nya gränssnittet och den nya strukturen.
För det andra så är det bra om du har så mycket insamlade data som möjligt när du väl går över till GA4, så att du kan jämföra statistik och data mot tidigare månader. Däremot försvinner inte din data förens sex månader efter att bytet har trätt i kraft, men om du startar upp ditt GA4 konto redan idag kommer du få tillgång till mer historiska data än om du startar upp ditt konto den första juli 2023.
Så vårt råd till er är att planera in er övergång till GA4 i mycket god tid, det vill säga redan idag!
Har du några frågor om hur du byter till GA4?
Kontakta oss så hjälper vi dig! 😃