Wordcloud trendspanar inför 2023

Wordcloud trendspanar inför 2023

Året börjar lida mot sitt slut och snart kan vi lägga ett händelserikt år bakom oss med många nya förändringar inom sociala medier. Nu väntar ett nytt år och vi kan med stor sannolikhet förvänta oss att många nya trender kommer upp till ytan. För det är ju faktiskt så att sociala medier är ett växande fenomen som ständigt utvecklas och är ett verktyg som ger alla användare fantastiska möjligheter att hitta nya och kreativa sätt att nå sina kunder.

Enligt Internetstiftelsen har 84% av Sveriges internetanvändare använt sociala medier dagligen under 2022. Dessutom förväntas användandet att öka ännu mer under 2023. Visst låter det spännande va?

Så låt oss på Wordcloud dela med oss av våra tankar kring vilka marknadsföringstrender som kommer dominera under 2023.

 

#Trend 1 – Interaktion blir ett måste.

Under 2022 har antalet likes och kommentarer varit viktiga för varje inlägg som har publicerats på sociala medier. Under 2023 kommer det snarare handla om att skapa en interaktion med sina följare, och med hjälp av de sociala plattformarna kommer vi kunna kommunicera med varandra på flera sätt.

Allt fler kommer börja inse vikten av att man måste skapa en interaktion och dialog med sina kunder för att möta deras behov och förväntningar.

 

#Trend 2 – Skapa äkta innehåll.

Redigerade bilder, bilder utan personlighet, bilder som inte speglar vår verklighet och bilder som vi aldrig riktigt kan leva upp till. Ja, detta är något som många har tröttat på under det gångna året och under 2023 kommer efterfrågan bli större på att skapa äkta innehåll. Detta eftersom våra följare inte alltid vill se vilka produkter som ett företag tillverkar, utan snarare vill lära känna företaget på djupet och vad de faktiskt står för. Genom att vara autentisk bygger man relationer med sina nuvarande och potentiella kunder, samt skapar ett förtroende där man visar upp ett verkligt värde i företagets verksamhet.

Om vi är mer personliga och äkta på sociala medier kommer det gynna oss i slutändan, eftersom det bidrar till att vi skapar en autentisk bild av verkligheten som fler kan relatera till. Istället för att skapa ett komplicerat och informativt inlägg, blir det lättare om vi bryter ner det och försöker göra det mer begripligt och personligt så att fler kan relatera till innehållet. Dessutom kommer äkta innehåll att bli en avgörande faktor för att nå framgång på sociala medier.

 

#Trend 3 – Från relationsbaserade algoritmer till intressestyrda algoritmer.

2022 har varit ett år där många har pratat om ordet algoritm. Men varför kan man fråga sig?

På den populära plattformen TikTok har intressestyrda algoritmer dominerat under året. I stora drag innebär det att innehållet matchas utefter intresse och trender snarare än relationen med den som postar innehållet. På plattformarna Instagram, Facebook och LinkedIn har den relationsbaserade algoritmen dominerat, vilket innebär att man ser innehåll från konton som man följer och de vänner som man integrerar med.

I takt med att TikTok exploderade 2017 och blev en av de populäraste plattformarna, tog det inte långt tid innan alla började skapa konton och posta trendiga videos för att behålla relevansen och prioriteras högt upp i det organiska flödet. Detta eftersom man ansåg att man fick större publicitet när man postade videos på TikTok än på Instagram.

I samma veva försökte även Instagram ta efter ett liknande mönster och valde att anpassa algoritmen så att den skulle prioritera reels och videos i flödet. Men ganska så snabbt insåg Instagram att detta inte var ett vinnande koncept.

Under 2023 kommer vi se en stor förändring gällande algoritmerna. Vi kommer successivt gå från relationsbaserade algoritmer till intressestyrda algoritmer. Det vill säga att det kommer bli viktigt att skapa relevant och intressant innehåll för att prioriteras högt upp i det organiska flödet.

Snart är tiden förbi då vi bara kunde posta visuellt snygga bilder och få massor av likes. Under 2023 kommer det krävas mer av alla som befinner sig på sociala medier och nu behöver vi vara mer kreativa än någonsin för att sticka ut och synas i mediebruset.

So let´s be creative!

 

#Trend 4 – Metaverse och Web 3.0 börjar visa sig.

I takt med den digitala utvecklingen kommer vi se alltmer av metaverse i vår vardag. Men vad är egentligen metaverse? På ett förenklat sätt kan det förklaras som en serie av virtuella miljöer där du kan skapa och utforska ihop med andra personer som inte befinner sig på samma fysiska plats som du. Vi är dock medvetna om att detta inte sker över en natt, utan att det är något som kommer utvecklas över tid. Vi kan dock vara säkra på att metaverse kommer visa sig i vissa sammanhang och olika AI-tjänster kommer att poppa upp här och var.

Tekniken går i rasande fart och i takt med utvecklingen kommer vi också börja se mer av Web 3.0, det vill säga efterföljaren till Web 2.0 och nästa steg i internets utveckling. Men även här är vi medvetna om att det inte kommer bli fullt utvecklat under året utan att det snarare är något som vi kommer prata mer om under 2023.

Här gäller det att hänga med i snacket och ständigt vara nyfiken på att lära sig mer om den spännande utvecklingen vi står inför under de kommande åren. Vi på Wordcloud ser med stor spänning framemot vad som kommer hända i den digitala utvecklingen under 2023.

 

#Trend 5 – Allt fler kommer använda sökfunktionen på sociala medier.


Visste du om att cirka 40% av Generation Z (Gen Z) i första hand går till Instagram och TikTok för att söka efter olika saker, till exempel öppettider till olika klädbutiker och restauranger? Ja det stämmer faktiskt, och dessa ord kommer personligen från Google. Enligt Gen Z är det lättare och dessutom roligare att använda sökfunktionen på Instagram och TikTok istället för Google.

Du har säkert inte heller missat att det nuförtiden kommer upp inlägg från sociala medier när du söker på Google. Detta beror på att Google håller på att utveckla sina tjänster för att få Gen Z att börja använda Googles sökfunktion igen istället för sociala mediers sökfunktion.

Detta betyder att det framöver kommer bli viktigt att sökoptimera innehållet på sociala medier. Varför då tänker du? Jo, för om du sökoptimerar dina inlägg, ökar du chansen för att inläggen rankas högre upp i sökresultaten när Gen Z använder sökfunktionen på Google. Här är det viktigt att man lär känna sin målgrupp på djupet och använder sig av samma nyckelord som dem.

 

#Trend 6 – Företag börjar ta TikTok på allvar.

Ja du läste rätt. Det många trodde inte skulle hända, kommer vi se alltmer av under 2023.

För cirka fem år sedan hade de flesta av oss aldrig hört talas om TikTok och idag är TikTok ett varumärke som nästan alla känner till, trots att de inte riktigt vet hur plattformen fungerar.

I takt med att TikTok utvecklas har allt fler företag börjat använda plattformen, framför allt i utbildningssyfte. Självklart så kommer plattformen fortfarande att bestå av underhållande klipp, men vi kommer tydligt se att allt fler företag börjar se potentialen i plattformen.

Så det kanske är så att ditt företag ska ta en funderare på om ni ska utforska TikTok och använda plattformen ur ett marknadsföringsperspektiv? 😉

Våga testa säger vi på Wordcloud!